Má mě rád, nemá mě rád (2002)
režie:
Laetitia Colombani |
Angélique (Audrey Tautou) je úspěšná studentka výtvarného umění. Studuje v Paříži a právě
byla vybrána do prestižního studijního programu. Žije sama ve velkém domě, o který
se má starat, zatímco je jeho majitelka v Americe. Vydělává si jako servírka
v baru, kde pracuje také její nejlepší kamarádka Heloise (Sophie Guillemin). Angélique je mimořádně
hezká, a tak není divu, že za ní neustále chodí mladý student medicíny David (Clément Sibony).
Zdá se, že by její život mohl být nádherný.
Bohužel nic na světě není bez chyby a také Angélique má jeden velký problém.
Je totiž bláznivě zamilovaná do kardiologa Loica (Samuel Le Bihan). To by ještě nebylo nic
strašného, bohužel Loic není k mání - je ženatý a navíc je jeho žena těhotná.
Heloise Angelice radí, aby si našla jiného, ale Angélique se nehodlá Loica
vzdát. Přesvědčuje Heloisu, že je do ní Loic zamilovaný a že s manželkou
není vůbec šťastný. To, že je Loicova žena těhotná, považuje Angélique za hnusný vypočítavý
tah, jak udržet rozpadající se manželství.
Angeličini nejbližší, tedy Heloise i David si začnou dělat o Angeliku vážné starosti,
protože to vypadá, že to s Loicovou láskou k ní nebude až tak žhavé a Angélique
se začíná chovat velmi podivně. Zcela se přestane starat o svěřený dům,
přestane uklízet a dokonce zastaví některý nábytek. Její podivné chování vyvrcholí poté, co
je Loic jednoho dne obžalován za to, že uhodil svoji pacientku. Loicovi se jeho kardiologická
praxe začne rozpadat pod rukama, neboť se pacienti začnou hromadně odhlašovat.
Angeliku to nesmírně naštve a rozhodne se to tak nenechat. Loicova pacientka
je nalezena mrtvá a Angelika se kamarádce Heloise k její vraždě nepřímo přizná.
Navíc Heloisu použije pro své (samozřejmě falešné) alibi. To je i na nejlepší
kamarádku trochu moc a přestane se s Angelikou stýkat. Navíc má Angeličin čin
zcela jiné důsledky, než jaké by si přála. Loic, který žádné alibi nemá,
je obžalován z vraždy a zatčen. Angélique je zatýkání přítomna a vidí, jak
se objeví Loicova manželka, právnička, a přemluví policisty, že jako Loicův
právník s ním potřebuje prohodit pár slov. I zdálky Angelika vidí, že její
představy o tom, že Loic svoji manželku nemiluje byli zcela mylné. Ze srdceryvného
loučení manželů je jasné, že Loic svoji manželku dobrovolně opustit nehodlá.
Angélique se tedy rozhodne spáchat sebevraždu, lehne si v nyní již téměř zdevastovaném domě
v kuchyni na zem a pustí plyn na plné obrátky.
A tím končí první část filmu, část ve které se Angélique jeví jako oběť
své lásky k Loicovi. Oběť, která sice někdy užívá trochu drsné metody, jak získat
Loica pro sebe, ale kterou divák dokáže pochopit a je mu jí líto. V druhé části filmu
se děj vrací úplně na začátek. Narozdíl například od filmu Lola běží
o život, není příběh pozměněn, ale je vyprávěno úplně to samé z perspektivy Loica.
A ukáže se, že je vše zcela jinak, než se zdálo.
Zatím jsem nepotkal nikoho, komu by se nelíbila Amélie z Montmartru,
podle mě je to jeden z nejlepších filmů posledních let. Tento film nemá smysl s Amélií
poměřovat, Má mě rád, nemá mě rád je o dost horší. Srovnání není ale úplně jednoduché.
Audrey Tautou v novém filmu sice vypadá skoro stejně, ale její postava je naprosto odlišná. Krom toho se tyto dva filmy podstatně liší v žánru. U Má mě rád, nemá mě rád se určitě
zasmějete, ale rozhodně to není komedie ani žádná love story.
Má mě rád, nemá mě rád má rozhodně dost originální scénář. Ať už se jedná o zmíněné druhé
odvyprávění toho samého z jiné perspektivy, které dá ději zcela jiný smysl, nebo o překvapivou
a chytře vymyšlenou pointu. Pokud máte rádi francouzský film (a třeba si chcete spravit chuť z 8 žen)
nebo jste příznivci Audrey Tautou (a jste zvědavi, jak zvládne zcela odlišnou roli než byla Amélie)
je pro vás Má mě rád nemá mě rád tou správnou volbou.